آشپزی بهداشت و سلامتی

افزایش عمر

توسط mahdieh

افزایش عمر

«الهي صد ساله بشي!» نمي‌دانم شما هم دوست داريد استجابت اين دعا که بيشتر افراد مسن در حق جوانان مي‌کنند شامل حالتان بشود يا نه! شايد هم تا به حال اين موضوع را جدي نگرفته‌ايد که روزي کنار يک کيک بزرگ با ۱۰۰ شمع در کنار نوه و نتيجه و نديده‌هايتان بنشينيد و عکس يادگاري بيندازيد چون باور نمي‌کنيد با اين اوضاع و احوال روزگار آنقدرها عمر کنيد! اما اگر دوست داريد راز طول عمر افرادي که ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال عمر کرده‌اند را بدانيد بد نيست با «موضوع ويژه» اين هفته همراه شويد…

رمز و راز طول عمر

۱- هر روز سبزيجات و هفته‌اي يک بار گوشت ترجيح دارد. مصرف مواد گياهي، ميوه و سبزيجات با کاهش بروز بيماري‌هاي تحليل برنده و سرطان همراه است. تخمين زده مي‌شود ۳/۱ تمام مبتلايان به سرطان به دليل مصرف کم سبزيجات و ميو‌ه‌جات در رژيم غذايي بيمار شده‌اند. عدم مصرف گوشت توصيه نمي‌شود اما بايد محدود باشد.

۲ -غذاهاي حاضري را کنار گذاشته و تا مي‌توانيد از مواد غذايي ساده، غيرکنسرو، غيرپردازش شده و بدون فرآيندهاي شيميايي استفاده کنيد.

۳- مصرف مواد مفيد مثل زنجبيل را فراموش نکنيد. زنجبيل جداي خواص دارويي به دليل داشتن ماده‌اي به نام گرانيول، يک ماده بالقوه براي جنگ عليه سرطان است مصرف چاي زنجبيل به طور منظم توصيه مي‌شود. شلتوک يا پوسته برنج هم داراي ۷۰ ماده آنتي‌اکسيدان است و ويتامين E آن ضدپيري شناخته شده است.

۴ – غذاهاي دريايي فراموش نشوند.

farm fresh vegetables on table

5 – از روغن‌هاي گياهي و غيرحيواني استفاده کنيد و مصرف قارچ يادتان نرود.

۶ -تاحد ممکن از قند و شکر استفاده نکنيد چون در بدن به صورت چربي تجمع کرده و احتمال سرطان و تضعيف سيستم ايمني را افزايش مي‌دهد.

۷ -آب را فراموش نکنيد چون براي تخليه لنف و رساندن آب به سلول‌ها ضروري است که باعث پيشگيري تجمع مواد سمي زايد در بدن مي‌شود. سالم‌ترين آب، آب فيلتر شده و تصفيه شده است. توجه کنيد ۷۵ درصد بيماري‌هاي قلبي عروقي، ۶۰ درصد سرطان‌هاي زنان و ۴۰ درصد سرطان‌ها در مردان به رژيم غذايي وابسته است.

۸ -وزن خود را در حد مطلوب نگه‌داريد. اضافه وزن و چاقي، سيستم قلبي عروقي را تحت فشار مي‌گذارد و خطر حمله قلبي، ديابت، سرطان و ساير بيماري‌هايي که عمر را کوتاه مي‌کنند افزايش مي‌دهد.

۹ -رعايت بهداشت فردي، استفاده از هواي تازه، نور خورشيد و چکاپ منظم سلامتي بسيار توصيه مي‌شود.

۱۰- استراحت و خواب کافي بسيار موثر است، به خصوص خواب شبانه که بايد ۷ تا ۸ ساعت بوده و در اوايل شب باشد. شب بيداري اصلا توصيه نمي‌شود.

۱۱- فعاليت بدني داشته باشيد.پياده‌روي، شنا و ورزش منظم باعث تقويت ايمني، کاهش وزن و کنترل استرس مي‌شود.

۱۲- استرس و تنش خود را مديريت کنيد. استرس ريشه اصلي بيشتر بيماري‌هايي است که طول عمر را کوتاه مي‌کنند.

۱۳-محيط زندگي خود ر سم‌زدايي کنيد چون محيط زندگي ما باعث آسيب بسيار زيادي به ما مي‌شود. بايد آن را شناخت و سالم‌سازي کرد. بهتر است از ترکيبات شيميايي خطرناک دوري کرده، خطرات زيست محيطي شناسايي شده و سالم‌سازي شوند.

toole-omr2

۱۴- يادگيري هميشه بايد ادامه يابد. ياد گرفتن علوم، مهارت‌ها و دانش تازه باعث فعال ماندن مغز مي‌شود. با يادگيري سلول‌هاي جديدي در مغز ساخته مي‌شود و ارتباطات بين سلول‌هاي عصبي تقويت مي‌شوند.

۱۵- با سيگار و مواد مخدر تا آخر عمرتان خداحافظي کنيد.

۱۶-اجتماعي‌تر شويد. ارتباط با مردم، رفتن و عضو شدن در انجمن‌هاي مختلف اجتماعي و مذهبي، دوستيابي و روابط خانوادگي باعث از بين رفتن افسردگي و تقويت سيستم ايمني مي‌شود و افزايش طول عمر را به همراه دارد.

۱۷ -افراد با طول عمر بالا معمولا ديدگاهي مثبت‌گرا نسبت به زندگي دارند. شخصيت اين افراد شاد و خوشبخت است. به همين دليل مي‌توانند استرس را دور کنند و مکانيسم تطابقي آنها با زندگي بسيار قوي است. اين افراد اگر ازدواج کرده‌اند اين ازدواج شاد و موفق بوده است و زندگي مشترک آنها بادوام و شاد بوده است.

۱۸-شغلي که انتخاب مي‌کنيد بايد با شرايط فردي و خصوصيات شما هم سو بوده و تنش مداوم روحي را به وجود نياورد.

۱۹- تحقيقات جديد نشان مي‌دهد داشتن باورهاي مذهبي علاوه بر ايجاد راحتي و قدرت روحي براي افراد، در افزايش طول عمر هم موثر است. همچنين مراسم مذهبي مرکزي براي ايجاد شبکه‌هاي اجتماعي است که به فرد احساس باارزش بودن مي‌دهد. باورهاي مذهبي به دليل ايجاد آرامش، رفع تنش و مثبت‌گرايي در طول عمر نقش دارد.

toole-omr3

آيا کليد در دست ژنتيک است؟

طول عمر به مجموعه عوامل و نه فقط يک عامل بستگي دارد. اما ماجراي ژن‌ها به دليل پيچيدگي و پررمز و راز بودن بسيار مورد توجه عموم و دانشمندان قرار گرفته و وقتي پاي اصلاح ژنتيکي به ميان مي‌آيد، اين اميد مطرح مي‌شود که شايد در آينده با اين نوع اصلاحات، ژن‌هايي داشته باشيم که طول عمر را افزايش دهند. در جديدترين تحقيقات روي ۵ ژن موثر در طول عمر و زندگي سالم، ارتباط يکي از اين ژن‌ه با طول عمر شناخته شد. در اين تحقيق دو گروه از آقايان که اطلاعات سلامتي آنها از سال‌هاي ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ جمع‌آوري شده بود مورد بررسي قرار گرفتند. اين تحقيق سال گذشته انجام شد و آقاياني که در اين دو گروه بوده و تا سال ۲۰۰۷ زنده بودند ‌(حداقل ۹۵ ساله) نيز به طور اختصاصي از نظر طول عمر بررسي شدند و با مرداني از گروه که فوت کرده بودند مقايسه شدند. در بررسي عوامل ژنتيکي، ژني به نام FOXO3A توجه محققان را به خود کسب کرد. آنهايي که زنده بوده و سلامت بهتري داشتند همگي داراي اين ژن بودند. محققان معتقدند بالاي ۵۰ درصد افزايش طول عمر با موارد ژنتيکي قابل توضيح و توجيه است. ژن مذکور در مسير سيگنالينگ انسولين قرار داشته و ممکن است با نحوه پاسخگويي سلول‌ها به استرس ارتباط داشته باشد.

سلامتی

 

(Visited 39 times, 1 visits today)
  
کانال گردشگری

درباره نویسنده

mahdieh

Leave a Comment