بهداشت و سلامتی ورزش

ورزش مناسب کودکان

varzesh-kudak2
توسط mahdieh

ورزش مناسب کودکان
قدم اول؛‌دو تا پنج سالگی

پیش از این سن،‌ اگر بازی و ورزش هم دركار باشد- كه بهتر است باشد- به همان توپ قل دادن‌ها و پیاده‌راه رفتن‌ همراه با پدر و مادر خلاصه می‌شود. دلیل آن هم سه نكته است.

اول اینكه كودك امكان جدا شدن از والدین به مدت طولانی را ندارد. دوم اینكه هنوز كودك به حدی نرسیده كه بتواند آموزش آكادمیك و منظم را فراگیرد و سوم اینكه توانایی كودك برای انجام بسیاری از كارها اندك بوده ونیازمند همراهی والدین برای فراگیری است.

از سن دوسالگی به بعد،‌ می‌توان روی «آموزش»‌به معنای عمومی آن سرمایه‌گذاری كرد. در دو تا پنج سالگی هم بهتر است وجه «‌بازی – تفریحی»‌ورزش‌ها پررنگ‌تر از آموزشی آن باشد.

ورزش‌های مناسب:‌ دو، حركات موزون و ریتمیك، آموزش هدفمند پرتاب اشیاء مانند توپ، گرفتن توپ به عنوان حركتی هدفمند و شنا.

روش ورزش:‌هر كدام از این حركت‌ها باید با همراهی مربی یا والدین انجام شوند.

مدت زمان: از نیم ساعت برای سن پایین شروع  و تا یك ساعت برای سن بالاتر طول بكشد.

A little girl dribbles the soccer ball around two boys on the grass field - the children are running in this action shot.
قدم دوم،‌ شش تا ۹ سالگی

از این سن به‌تدریج قدرت بینایی و تمركز از راه دیدن تكمیل می‌شود. حركت‌ها با تمركز بیشتر انجام شده و كودك توان تمركز برای یادگیری را دارد. در این فاصله سنی مفاهیمی مانند فاصله،‌ سرعت،‌ مكان و زمان برای كودك مفهوم پیدا می‌كند.

ورزش‌های مناسب: ورزش‌های توپی ساده،‌ ‌دو ،‌ ژیمناستیك،‌ شنا،‌تنیس،‌ آموزش فعالیت‌های هنر- ورزشی.

روش ورزش:در سن پایین بهتر است مربی، نظارت مستقیم روی فعالیت كودك داشته باشد. با نزدیك شدن به ۹سالگی،‌ ورزش‌ها می‌تواند تحت نظارت مربی اما گروهی انجام شود. حضور والدین ضروری نیست.

مدت زمان: مدت زمان مناسب و تعیین شده برای انجام هر ورزش.

قدم سوم، ۱۰ تا ۱۲ سال

قدرت بینایی كودكان در این سن به تكامل رسیده است. بنابراین می‌توانند اصول و مفاهیم وابسته به این قدرت،‌یعنی قدرت بینایی را درك كنند. به همین دلیل می‌توانند ورزش‌های نیازمند با چند مهارت همزمان مانند فوتبال، والیبال،‌بسكتبال،‌ اسكی و… را انجام دهند. در واقع ذهن آنها توان و تمركز انجام چند خرده فعالیت كه دركنار هم مهارت اصلی را شكل می‌دهد،‌داراست.

برای مثال، آنها می‌توانند مجموعه فعالیت‌هایی مانند تمركز روی كنترل سرعت، هماهنگ شدن با گروه، دریافت توپ،‌حفظ و كنترل توپ،‌تعیین هدف و پرتاب در بازی مانند فوتبال را به طور همزمان آموخته و تكرار كنند. در این سن ورزش انتخاب شده حكم مربی برای ارتقا ‌و حفظ تعادل و تمركز كودك را دارد.

  • ورزش مناسب:‌ انواع ورزش‌ها متناسب با علاقه كودك
  • روش ورزش: با همراهی مربی
  • مدت زمان:‌ مدت مناسب و تعیین شده برای انجام هر ورزش

به این دو وی‍ژگی دقت كنید

ممكن است بچه‌ها در سنی خیال‌پردازی كنند،‌كه اصلا در دوره‌ای این ذات كودكی است؛‌اما دروغ نمی‌گویند. بنابراین به حرف‌شان اطمینان داشته باشید یا حداقل به آن توجه كنید. برای مثال، اگر از رفتار مربی گله دارند،‌به این موضوع دقت كنید. شاید واقعا مساله‌ای وجود دارد. بنابراین بعد از ثبت‌نام فرزندتان در كلاس ورزش،‌حتما به این دو نكته دقت كنید.

امنیت:‌ پیش از ثبت‌نام او و حتی بعد از آن به دقت شرایط فضای آموزشی،‌ اعم از مهارت مربی،‌فضای آموزشی،‌دستگاه‌ها،‌وضعیت نظافت و رسیدگی به محیط ورزشی را بررسی كنید. برای این كار می‌توانید از فرزندتان هم سوال كنید. اما سوال‌ها باید به این شكل باشد.

خانم یا آقای مربی با شما مهربان است؟‌ كسی را دعوا هم می‌كند؟‌ قبل از ورود به استخر به شما یاد داده كه دوش بگیرید؟‌ حتما به شما گفته كه در آب با هم شوخی خطرناك نكنید و…

روش آموزش:‌ برای سنجش این مساله هم می‌توانید از فرزندتان سوال كنید؛ ‌سوال‌هایی شبیه به این.‌ چند بار استخر رو شنا كردی؟‌ چقدر استراحت كردی،‌خسته كه نمی‌شوی؟‌ بچه‌ها هم مثل تو سرحال شنا می‌كنند؟‌ شنا كردن آقا یا خانم مربی را هم دیده‌ای؟ خوب شنا می‌كند؟

چهار ورزشی كه نباید آنها را فراموش كرد

بعضی ورزش‌ها فقط تحرك بدنی نیستند. به این دلیل كه وجه آموزشی – پرورش‌شان  پررنگ است. چهار ورزشی كه به آنها اشاره می‌شود،همین وی‍ژگی را دارند. بخشی از ویژگی این ورزش‌ها به تاثیر جسمی و بعضی دیگر به تاثیر مثبت روانی آنها بازمی‌گردد.

varzesh-kudak2

ورزش‌های توپی

رویای بسیاری از كودكان به وی‍ژه پسر بچه‌ها فوتبالیست شدن است! بنابراین اغلب بدون اینكه نیازی با هل دادن آنها به سمت بازی با توپ باشد،‌خودشان پا به توپ می‌شوند. اما علاقه آنها را می‌توان به شكل مناسب از سنی كه به آن اشاره شد،‌هدفمند كرد.

تاثیر جسمی:‌ كشش عضلات،‌ تحریك اسكلت استخوانی به رشد و بازسازی، افزایش مهارت مرتبط به بینایی و حركات پا در فوتبال و بینایی و حركات دست در بسكتبال یا والیبال،‌ ایجاد و افزایش مهارت حفظ تعادل.

تاثیر روانی:‌ حضور در جمع،‌ همراهی با دیگران برای حفظ نظم،‌ همكاری گروهی، فراگیری مهارت سرگروهی و مدیریت درصورتی كه به‌عنوان سرپرست انتخاب شوند.

دوچرخه‌سواری

همه ما ركاب زدن به دوچرخه را از لحظه‌ای شروع كردیم كه پدر یا مادر پشت زین دوچرخه را گرفتند و در مسیر رهایمان كردند. بعد هم اول یك چرخ و بعد هم چرخ دیگر را برداشتند تا واقعا دوچرخه‌سواری كنیم. از دو سالگی،‌ سه چرخه‌سواری و از پنج سالگی دوچرخه‌سواری ورزشی است كه كودكان می‌توانند آن را انجام دهند.

تاثیر جسمی:‌ كشش عضلات پا و كمك به دیر بسته شدن صفحه‌های استخوانی و افزایش قد،‌ تمركز، حفظ تعادل،‌ افزایش حجم تنفسی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالی، جلوگیری از افزایش وزن كودك به‌ویژه در دوره بلوغ.

تاثیر روانی:‌ افزایش اعتماد به نفس كودك، احساس استقلال، احساس رهایی،‌ انجام مهارت بدون حضور والدین و شروع زندگی در اجتماع به تنهایی، هماهنگی با محیط زیست و دوستی با طبیعت.

اسكیت

شاید به این ورزش بتوان لقب،‌نوع دیگر از راه رفتن را داد! راه رفتن به شیوه سهل و سریع كه برای انجام آن هم باید مهارت‌هایی را كسب كرد. امكان عبور از موانع،‌سرعت بالا و تفاوت در حین راه رفتن از وی‍ژگی‌های مثبت حسی این ورزش است. بهترین زمان آموزش آن از پنج سالگی به بعد است.

تاثیر جسمی:‌ افزایش مهارت حفظ تعادل، هماهنگی حركت اعضای بدن به وی‍ژه  پاها با چشم،‌

تاثیر روانی:‌   احساس استقلال، حس آزادی و رهایی و اعتماد به نفس

varzesh-kudak3

پیاده‌روی

به ظاهر این حركت یعنی پیاده‌روی نه ورزش محسوب می‌شود و نه ورزشی برای كودكان. اما تاثیر مثبت آن با بسیاری از ورزش‌ها برابری می‌كند. این ورزش به‌ویژه برای كودكانی كه اهل ورزش نیستند،‌حركت مفید و شروع مناسبی برای ورزش است.

تاثیر جسمی:‌ حفظ تعادل و هماهنگ كردن قدم‌ها، همراهی با دیگران، كنترل وزن و تناسب اندام.

تاثیر روانی:‌ احساس آزادی،‌تخلیه هیجان به‌وی‍ژه در نوجوانان، ارتباط با طبیعت و حضور در   اجتماع، اعتماد به نفس،‌ كمك به تشخیص مسیر

ورزش

(Visited 21 times, 1 visits today)
  

درباره نویسنده

mahdieh

Leave a Comment